Skapa tillsammans - RESULTAT

 Spännande!

Det är dags att tillkännage hur det gick i mitt kultur under tiden projekt!

För den som inte kommer ihåg vad det är frågan om så kan jag berätta att jag TACK VARE Svenska Kulturfonden och Föreningen Konstsamfundet kunde arbeta med och genomföra ett projekt till vissa delar där jag erbjöd möjligheten till helt vanliga människor i olika åldrar att skapa tillsammans med mig. Man skulle skicka mig antingen en text eller en melodi. Såhär löd uppropet:

"TEMAT är tankar och känslor som detta c-19 väcker. I det skrivna behöver man inte nämna c-ordet, om man inte särskilt vill. Så, oberoende om du är ung, medelålders, känner dig äldre, oberoende om du skrivit nåt alls tidigare eller inte. Detta är till för precis ALLA som känner att det klickar till på ett visst sätt då du läser dessa rader. Om det gör det, så börja på NU!"

Till min stora glädje så fick jag in både tankar i form av dikter, låttexter och även några melodier. Över 80 stycken bidrag. Så många vackra och kreativa själar det finns därute! Fantastiskt! Jag kunde ha tonsatt flera, kanske jag gör det vid annat tillfälle, men eftersom jag kände begränsningar såsom ekonomiska förutsättningar för att kunna genomföra en process med många låtar ända till studioinspelning så valde jag ut fyra bidrag som hade en speciell känsla och som talade till mig och födde en melodi eller en text direkt vid läsning/lyssning. De fyra låtarna är redan inspelade i Sugarhouse studio tillsammans med Janne Hyöty. I ett par av låtarna gästar även Eevalotta Matikainen. Superteam! Ska bli så roligt att höra vad ni tycker om alla nya sånger, när ni väl får lyssna till dem!

Låtarna kommer att ges ut som ett fysiskt album och övriga bidrag kommer att kunna sammanställas till en bok som kan ges ut i tryck OM jag får ytterligare hjälp av fonder eller sponsorer.

HÄR är de FYRA utvalda av vilka den yngsta är 13 år och den äldsta 89 år! Vad lär vi oss av detta? Har åldern betydelse?

Simona Jankens, Nykarleby,
Skrev en fint insiktsfull text på engelska
som heter "Coronatimes - I stay inside" 

Henrik Wiik, Nedervetil, 
skickade in ett gorr fint melodiskt bidrag
visslandes till eget gitarrkomp! Jag skrev en text på dialekt 
så nu heter sången: "Vem kan föstaa?"


Eva Sundström, Karleby, skrev en oerhört vacker
och berörande text tillägnad alla okända sjuksystrar.
Titeln är: "Allra käraste vänaste syster"


 

Bernice Eriksson, Vändelsö Sverige, skrev en uppmuntrande text som verkligen lyfter upp en i vardagen.
Sången heter: "Sluta oja"

"Jag tycker att detta är en del av den stora magin - att vem som helst kan skriva, musicera på ett sätt som berör en annan. Att det inte behöver vara redan etablerade artister, eller författare utan precis vem som helst som har eller upptäcker en källa.
"Vad som behövs är fördomsfrihet och det räcker med EN människa som ger möjligheten, ger en input, något som ger upphov till eller sår ett frö hos en annan människa"
"Följande steg är fulländningen - genom penseldrag av talangfulla musiker som skapar en helhet där varje steg och ingrediens är lika viktig! Utan en viss ingrediens skulle helheten inte existera!


Alla dessa fyra kommer jag att presentera närmare i skilda blogginlägg så ni får ta del av texterna. Själva låtarna kommer ni också att få höra då allt är klart angående byråkratiska processer. De kommer att skickas till radio. Visionen och önskemålet är att få alla låtarna samlade i ett fysiskt album med en tillhörande bok inklusive alla texter. 


Här följer lite goda råd till dig som inte riktigt hittar fram:

Ge dig själv möjligheten att blomma ut!

Ge dig själv friheten att välja! 
Ge dig själv modet att vara den du är ämnad att vara! 
Ge dig själv glädjen i att upptäcka alla de gåvor och talanger du redan har, men som du inte släppt fram!
Ge dig själv kärlek - så att du genom den även bemöter andra med kärlek!
Ge dig själv tillåtelse att vara här och nu!
Ge dig själv ett innehållsrikt liv genom att bli medveten om att det är DU som berikar en hel värld!


Unna dig insikten om att Du faktiskt ÄR unik på flera sätt! 
Du är den enda av ditt slag och utan dig så vore världen dig fattigare. Alla ingredienser behövs i kakan och du är russinet!


STORT GRATTIS och TACK till Er fyra nya låtskrivare och ett Särskilt hjärtevarmt TACK till alla övriga som på nåt sätt bidragit till detta projekt.


💜Stay safe!💜

Kommentarer

Populära inlägg