Vi minns våra småskolor!


Nu i dessa tider av distansundervisning så dyker minnen och upplevelser upp. Därför vill jag dela ett fint och värdefullt minne från Norrby skola som stängdes i juni 2018. Jag har varit ledare för flera kultur i skolan projekt just i den skolan. Vilka underbara och begåvade elever det finns!

Jag saknar verkligen atmosfären som fanns i dessa småskolor! Så unika de var! Så värdefulla på flera sätt.

Jag som har fått ha musikprojekt i dem alla tänker på de stunderna med stor glädje. Här fick alla elever blomma på sitt sätt.

I Kronoby har vi nu tyvärr endast en s.k småskola kvar. I dessa undantagstider svävar tanken förbi att just dessa småskolor till sina format varit helt perfekt på fler sätt,  i synnerhet storleksmässigt. 
Stort är inte alltid är bäst. Pengarna borde inte alltid vara det som ska styra.
De små skolorna hade helt naturligt stora, familjära koncept och en volym som egentligen var alldeles optimal och bra. Trygghet, trivsel, en andra familj, faktumet att alla blir hörda och sedda. Ingen som lämnas utanför.

Glädjen, samhörigheten, tja, bilderna och musiken talar för sig.

TACK ALLA NI SOM VARIT MED, särskilt eleverna men också lärarna!

TACK för att JAG fått musicera, uppleva och ha roligt tillsammans med er i alla småskolor i Kronoby kommun!

Här får ni njuta av elevernas egen sång "Sommar vid Norrbystrand"





Jag önskar er alla en riktigt god fortsättning och en GLAD tillvaro och en härlig sommar då den anländer på riktigt!

Kram, Lotta 💟

Kommentarer

Populära inlägg