Inför julaftonen anno 2019

Ett långt inlägg med plock från månaden som gått! Grattis redan nu till dig som når den sista punkten! Det är så mycket som hänt och jag har inte haft stunden inne för skrivande förrän denna söndagsförmiddag. Varsågoda!

Här har jag äran att stå intill en levnadskonstnär som varit verksam i många decennier. Får jag presentera Årets Kulturpristagare 2019 i Kronoby, Christer Lindqvist! Det som han inte vet om allmoge och antik byggnadsvård är inte värt att veta. Jag känner heller inte till nån annan som överhuvudtaget vet så mycket om så många saker. Ett livs levande uppslagsverk och en av de allra finaste människosjälarna jag har äran att kalla vän.

Omsluten av andra kära vänner, nämligen Korv-Göran som alltid ställer upp då det gäller veteranarbetet och käre veteransångaren Ole Fagernäs i samlad trupp på kommunes Galafest i Idrottshallen den 5.12. 

Dagen då jag hade mera hjärnsläpp än vanligt. Låste bilen och for iväg in till affären. Undrade nog var i helsifyr jag lagt nycklarna då jag inte sedvanligt hittade dem i jackfickan. Konstaterade att de var i bra förvar och behändigt redan i bildörren när jag kom ut tillbaka från affären med det jag handlat. OBS! Jo, det finns ännu några få människor som har en riktig nyckel som man låser upp billåset med.

Efter en mycket intensiv period, kanske den svåraste hittills, med tanke på att jag fysiskt varit totalt kraftlös för mindre än två månader sen pga anemi och utmattning i samband med det. Hoppet och tanken på att hålla mig fokuserad på den stund som är har gjort sitt och hjälpt mig framåt. Jag har ju faktiskt tagit mig igenom ett stort engagemang i teatersammanhang med övningar och 12 föreställningar som skulle genomföras i månadsskiftet oktober november plus allt annat runtomkring. Där finns även insikten om att jag inte hade klarat detta utan att ha fått hjälp. Har burits av en känsla av lugn och frid och att allting löser sig. Att jag inte är ensam. Tack för att jag mitt i denna otroliga ordnade tid av kaos även fått lite undervisningsuppdrag, även det i Nykarleby. Har hoppat rakt in i den mest bråda tiden för en musiklärare!

Jag har tillsammans med duktiga elever fått medverka i Söderby skolas eventuellt sista julfest??

December, den stora julmånaden. Månaden i sig inleddes för mig och många andra med en stor Galafest i Idrottshallen i Kronoby. Kan med glädje och stolthet konstatera att vi i Kronoby har ett otroligt rikt musik och kulturliv! Vilka naturbegåvningar! Vilka idrottare! Vilket engagemang! Vilka vardagshjältar! 

Är lika fascinerad varje gång jag upplever det som är specifikt för varje område som stråkmusiken som är förknippad med Småbönders/Terjärvregionen och körsången som är starkt förankrad här i Kronoby med omnejd. Det finns ensembler som har medlemmar från varje kommundel och de som har mera långväga instrumentalister som de i Terjärv Big Band. Vilket gäng! Där kommer endel körandes från Imatra tack vare duktig ledare som engagerar.

Här kan ni ta del av andra versen av Slumrande toner som vi alla sjöng den på Galafesten den 5.12. Tor-Anders Nygård stod bakom kameran.



Från Galafesten vill jag särskilt nämna om den stora gemenskap som alla kände av, både bland alla medverkande och åhörare. Alla körer sjöng så vackert och alla orkestrar ramade in stunden på sitt sätt, dansmusiken inte att förglömma. Det var en imponerande avslutning då vi tillsammans sjöng och spelade Veteranens aftontapto och Slumrande toner. Att Ole (Olof) Fagernäs medverkade som hedersgäst och enda krigsveteran förgyllde vår stund till ett klimax som aldrig kommer igen. Där var nog intet öga torrt i den stunden. Mitt hjärtevarma TACK till alla som på något sätt bidrog till vår Galafest. Ni är guld värda och jag är stolt över att vara kronobybo!

DECENNIERNAS MAESTRO!

I detta sammanhang vill jag foga in ett foto taget på Nationella Veterandagen som firades med en konsert i Kronoby kyrka den 27.4. I mitten står Bengt Lybäck, en av eldsjälarna inom ramen för Torgare och dess verksamhet. Han är även en god representant för alla manskörssångare som ledsagats av mannen längs till höger, nämligen Sven-Olof Ray. Sven-Olof uppmärksammades äntligen även inom Kronoby kommun för sina alldeles unika och storslagna insatser inom musik. Hans insatser för musiklivet är uppskattat både nationellt och internationellt. Det är tack vare Sven-Olof som så många människor har musik både som hobby och som levebröd. Genom hans engagemang och kunnighet så har så många hittat musiken och lotsats fram genom snåriga stigar. Rays kunskap och bredd är digert och det är med stolthet som jag får presentera honom som Decenniernas Maestro 2019. Tack för allt du bidragit med! Storartat!

För att återgå till resten av december och detdär med jul..

Jag är en som tycker om jul och de sånger som är knutna till perioden. Obs, jag är dock ingen vän av de pilipalimekaniska jultrudelutterna och den kommers som är förknippad med julen. Den väljer jag bara bort och den påverkar mig inte alls. Den enda skivan jag alltid tar fram inför julen är Bing Crosbys White Christmas som jag fick av min storebror för snart 40 år sen. De arrangemangen och den tonsfär som omger Bings röst ger den ultimata julkänslan till mig. Allt är akustisk och äkta. I synnerhet sången I´ll be home for Christmas, som skrevs ur en soldats perspektiv ute vid fronten nånstans långt borta hemifrån. Den medför en speciell känsla då man hör frasen: "I´ll be home for Christmas, if only in my dreams.." Som livet i sig. Om inte annat så i drömmen.

Skivan i sig är naturligtvis också starkt förknippad med den känsla som fanns i barndomshemmet för fyrtio år sen. En glad familj där jag som barn alltid kände mig trygg. Mammas julmat, ja mammas mat och själva mamma överhuvudtaget. Finns ingen mer värmande famn än modersfamnen. Förväntan. Kalle Anka. Alla som är samlade i soffan och delar en lång stund tillsammans bara genom att vara. Småprat. Dofter. Tissel o tassel. Pappas moster Linda som alltid satt på min vänstra sida. Min vita katt i famnen eller spring efter julgransbollar. Viskningar. Fotsteg utanför kvistdörren och bankandet på dörren. Jultomten!

De senaste två veckorna har jag varit engagerad i massvis med övningar och förberedelser inför fyra julkonserter, på lika många orter. Det har varit flera luciatåg, sex julfester, samt avslutningsvis en egen konsert med kära musikvänner. Med facit i hand får jag stolt och glatt konstatera att jag klarade det! Jag kan pusta ut! 

Psykiskt har jag märkt av att hjärnan inte hunnit med till hundra procent tex genom att flera ord har förkortats ihop vid uttal. Har gett mina pojkar och mig själv många skratt då jag avslutat fraser med rappakaljaaktiga ord. Har fått frågan: - Har du kåmunukationsproblem? Det bjuder jag dock på. Tack o lov sålänge man kan skratta åt saker som även har allvarliga undertoner. Med humor kommer man rätt långt här i livet, har jag märkt. 

Jag har med detta också fått in lite medel så att jag nu kan betala bort en del av de fakturor som samlats på hög. Mycket jobb för inte lika stora slantar. Måste kännas annorlunda att hela tiden veta att man får ett visst belopp på kontot som man kan styra upp vardagen med. Här är det töjning av mynt som gäller. Nu har vi i alla fall mat på bordet OCH vett och sans i behåll. 

Julhjärtat vid  Johannelund.

Summa sumarum kan jag i samma andetag känna mig rik! Jag är priviligerad genom att ha fått medverka i de riktigt små barnens julfester, de större barnens, skolelevernas, högstadie och gymnasieungdomarnas julfest. Jag har sjungit med äldre människor på boenden och vårdhem. Avslutningsvis var jag med på DUVK´s julfest. Så berikande att ha varit med i livets alla skeden! Det som är så fantastiskt är att alla dessa skeden knyts ihop med samma sånger, samma musik men på olika sätt. Allt skapas i stunden. Fascinerande.

Det som särskilt burit mig är att jag av människor fått många värmande kramar, vackra ord, omtankar. Har burits av den speciella energin som spontant flödar från ett människohjärta till en annat. Tack alla ni som på något sätt tillfört detta!

Jag vill sammanfatta tankarna genom texten jag även avslutade vår konsert med igårkväll i Kronoby kyrka tillsammans med Steinback4:an; Eevalotta Matikainen, Mattias Söderbacka och Mattias Thors. 

Här kan ni lyssna på ett kort klipp som streamades. 
Vår version av "Det är en ros ursprungen" 



Med en önskan om julfrid på vår jord
till toner av Sibelius och Topelius ord:
Giv mig ej glans ej guld ej prakt,
giv mig en änglavakt

Till hög, till låg, till rik, till arm
kom glad och hjärtevarm

Behövs nåt annat än hoppet, ljuset, en glad längtan
en famn, en värme, en skimrande väntan?

Må dina dagar bli fyllda av kärlek, av skratt,
Må alla dina stunder bli till varma minnen 
som en dag förgyller din vardag 
vid blotta tanken på dem

Må du alltid känna att du räcker till som du är 
och att just Du ska vara den 
som får dina närmastes ansikten 
att skina upp bara genom att de får syn på dig.

Giv oss alla ro, 
ett lycklig slut på detta år 
och en förtröstansfull och glad början på nästa. 
Låt oss alltid vila i nuet, 
att komma ihåg att livet är här och nu.
Med en önskan 
om en riktigt fröjdefull, 
rolig 
och välsignad jul till Er alla. 

Lotta 💝

Kommentarer

Populära inlägg