Fick svar från presidentens kansli häromdagen

Jag har inte varit inne här på bloggen på en tid av olika orsaker. Har istället prioriterat sladdlöst liv, skrivit musik, försökt vara ute, reflekterat över min situation och även dragit några streck med färger. Såhär blev det när jag bredde ut de sista färgerna ur min målarsvamp. 😅

En oljemålning jag kallar The power of Yellow. 

Den främsta orsaken att jag inte vistats vid datorn är att jag är känslig för strålningen från skärmen. Den påverkar på ett sätt jag inte tycker om. Frätande. Känns som genomborrande projicerande strålar och det är väl rätt nära sanningen till det som de facto sker. Vi behöver ju bara tänka på en mikrovågsugn för att se symboliken om vad som händer.

Det finns så mycket strålningsenergi överallt. Endel starkare och endel svagare. Endel känner man bättre av och endel reagerar man inte över alls. Den naturliga strålningen är mera hänsynsfull.

Jag försöker rätt mycket att undvika displayer. Ironiskt i det hela att jag behöver dessa skärmar för att endel projekt ska verkställas och ha förutsättningar för att fullbordas, både gällande text och musik. Inte konstigt att man blir rådvill ibland. Att välja mellan pest eller kolera. Jag mår bättre om jag inte vistas vid datorn, eller med mobilen intill, helt enkelt.

Hursomhelst så nu är jag här denna stund, så morjens!

Jag berättade ju om för er att jag för nån vecka sen skrev brev till presidentkansliet o Sauli angående vård och omsorgssituationen i vårt land. Jag uttryckte min stora oro över utvecklingen. Jag kände mig tvungen att skriva oberoende om jag skulle få nåt svar eller inte.

Häromdagen så fick jag faktiskt ett litet svar från kansliet. Ordagrant står det:


Bästa Eva-Lott Björklund

Republikens president Sauli Niinistö har mottagit er e-post.

Jag tackar för er e-post. Besöket i Karleby och Havsparken var mycket trevligt. Ett stort tack till er och era Veteransångare.

Jag tackar också för de åsikterna ni framför i ert meddelande.

Republikens president har sagt att åldrandet är en värdefull del av livet, och att det inte får upplevas som en belastning för det finländska samhället. Inom ramen för sina grundlagsenliga befogenheter gör republikens president sitt bästa för att främja en större säkerhet, jämlikhet och rättvisa.

För min egen del önskar jag er en god fortsättning på vintern.

Med vänlig hälsning,
Juuso Rönnholm
Republikens presidents special medarbetare



Vackert så! Man tackar!

Det känns värmande och fint att presidenten bemödat sig om att läsa raderna jag skickade och att säga några välvalda korta ord. Med tanke på allt det som händer i världen, allt som händer i vårt land så känns det tryggt att veta att presidenten trots allt verkar bry sig om individen, den lilla människan. Han har ju säkert flera större pojkars brev att svara på än mina.

Vår president är hela folkets president. 

Han är en vanlig människa. Han är familjefar, vän, någons bekants väninnas tupperware sportsliga kamrat. En kompispressa men med värdighet. Han är en god ledare som ser sitt folk OCH han tillhör inte längre något parti. Han är en representant för hela sitt lands folk.

Jag önskar att alla partigränser suddas ut. Sålänge man vill indela folk och fä i kategorier så blir det inga lösningar på problemen.

Jag har haft möjligheten att fatta både presidentparets och A-lagets händer och faktum är att de alla är lika.

Ha det gott i vardagen,

Lotta 💛

Kommentarer

  1. Det där med skärmar och displyer är ett stort problem.
    Jag blir liksom solbränd, röd, i ansiktet, så jag har flytta skärmen längre bort..
    Det hjälper lite. men jag blir fortfarande lite rosig om kinderna.
    Apropå strålning, så hörde jag för länge sedan att man skall undvika att använda sätesvärmare i bilen. Det kan orsaka prostatacancer hos män. Vad det gör med kvinnor vet jag inte men kan tänka mig att det inte är ofarligt för dem heller.. Jag använder sådant där sittunderlag i stället. Det värmer lika bra.. Man får försöka förebygga skador om man kan..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså? Även sätesvärmare? Hmm.... Det tycks finnas mycket man bör undvika här i världen.. Tack för info! Finns det månne annat? Förutom ALLT vi äter... :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg