Slumrande toner i alla skolor!

Har idag besökt Nedervetil skola och genom det har jag varit runt i kommunens alla skolor.  Det har varit väldigt roligt och underhållande!
Vilka fina duktiga elever vi har i vår kommun! Fantastiskt! Musiklivet känns lika tryggt som det alltid varit då det fortfarande finns sjungande och musicerande elever!

Härligt glada sångare i Nedervetil skola! 

Min uppgift har varit att berätta om det rika musiklivet vi har i Kronoby. Härigenom så har alla elever fått höra om alltifrån unika Veteransångarna, anrika Kronoby Hornkapell, framgångsrika Kronoby Sångkör som var för bra för att vara med i en sångtävling i början på 1900-talet, till spelmännen Anders Fux från Kronoby, Frans August Jansson från Terjärv, samt Alexander Slotte från Nedervetil. Avslutningsvis har alla fått bevittna processen med hur en pianostump ihopsnickrad i ett rum i Kronoby finner sin väg ända bort till ett pojkband i Sydkorea. Långt ifrån de möjligheter som fanns när Fuxn levde och gick omkring som ensam spelman och sålde sina koskällor.
Magnifika Påras skolas elever och lärare!

Tänk så tekniken utvecklats! Dock finns det inget som klår det unika med akustisk sång till akustiskt komp. Alla instrument som måste kopplas till nåt eluttag är döda, om man frågar mig. 😁 egentligen borde jag säga hänsovna, för det är det ordet som vi sjungit gång på gång.

Vi har tillsammans tagit oss an den klassiska pärlan "Slumrande toner" med alla klasser. Det gläder mig storligen att ha upplevt sättet som de unga har tagit till sig denna sång. Jag tror att denna sång kommer att stanna kvar hos de flesta av dem, tills äldre dagar. Jag hoppas det i alla fall.

Glada miner även i Centtis! Goaste Kramfia!

All spontanitet och glädje som ryms i en enda av dessa elever. Härlighet och fröjd!

Jag måste få dela med mig av en sann historia från solskensfolkets Nedervetil. I texten till Slumrande toner ingår frasen som lyder: "Sällsamma röster ur gravarnas dunkel..."

Jag frågade eleverna vad ordet dunkel betyder och gav som exempel att det knappast finns nåt mera dunkelt än det är i gravarna varpå jag av en glad gosse fick svaret:
- Tå har du int siitt miin klääskrubbe!

Söderby skolas elever!


I Terjärv skola var det många som spelar eller har spelat violin. Det gläder mig att stråktraditionen fortfarande har ett starkt fäste i vår trakt.

Koskällor var något spelmannen Anders Fux tillverkade och sålde. Man måste kunna lite av varje redan för flera hundra år sen och Fuxn var både murare och smed. Det sägs att hans koskällor var mycket eftertraktade eftersom han med sitt goda musiköra kunde stämma skällorna så att de hördes längre väg än andras.

TACK alla sångglada elever och lärare för att jag fått träffa er dessa veckor!

Jag ska sen tillsammans med eleverna skriva en alldeles ny Krombilåt efter årsskiftet! Spännande!

Jag önskar att alla skolor får vara kvar sålänge som elevunderlag finns och sålänge som det är möjligt att bedriva verksamhet där de finns. Vi ska självfallet satsa i våra barn och ungdomar! Utan dem ingen framtid.

Kram, Lotta 💕

Kommentarer

Populära inlägg