Könlösa? Rasistiska? Innehållsvarierande tankar denna söndag...

Har ni tänkt på att det oftast är riktigt lugnt, vackert och fint väder på en söndag. En stillhet som bara en söndag kan föra med sig. Det finns en frid som liksom bara breder ut sig, åtminstone om man har lyckan att bo på landet.

Då man närmar sig städerna så är det en annan nyans på själva friden. Det är synlighet, större uttryck, lönsamhet och siffror i olika belopp och valörer som ska förflyttas hit och dit även denna fridsamma dag. Jo, jag vet att man kan sitta hemma och handla 24/7 om man vill också, oberoende av platsen, men om vi kan låta bli att peta och analysera sönder sammanhanget hela tiden?

Nu har även hedersamma HalpaHalli fallit offer för lönsamheten eller bristen på den. Snart får man säkert köpa sig en Karhu och en cigg där också. Man måste ju följa med alla andra. Man kan inte mera sticka ut och vinna genom att följa sin egen stig. Eller? Kan man?

Vågar vi vara annorlunda? Svälter vi då?

Kan inte låta bli att även ägna lite tankar åt byråkratin som håller på att äta upp liv. Varför denna hysteri över könsindelning? Varför detta tjafseri över vissa ord som numera på något sätt plötsligt är stötande medan flera generationer levt med dessa utan att få några som helst men av nåt slag. Nu finns det oklara belägg och rena utsagor som påstår att de är farliga för vår mentala hälsa...

Konstiga är vi människor...

Det blev också vintertid, normaltid för endel. Nåt hände under tiden att vi sov. Det kom en timme till. Vi fick en extra timme till! Vad gjorde vi med den tiden? Vad fick vi för råd att göra med den? Jo, att passa på att sova!

Jag tycker det är underligt att hela mänskligheten nog kan komma överens om nåt så pyttelitet som att flytta visarna på en klocka, men att vi inte kan komma överens om att sluta skräpa ned naturen eller att sluta använda vapen?

Vårt lands regering kom en gång överens om att hörni, vi tar bort snus från våra hyllor överallt. Ööööööh....? Kunde vi tänka oss att sträcka oss liiite längre?

Vi har också näst intill globalt lyckats med att förbjuda tobaksrökning inomhus. Kan vi sträcka oss liiite längre? Borde inte fred vara nåt att sträva till, lika globalt?

Nu så rustar samma människor ned på samma gång som de bekostar tillverkning av ännu effektivare vapen. Dååså taso-i-sjakk! Vart hör vi?

Ha ha...visst är vi underliga skapelser! På riktigt! Hör här, då vi en gång får en timme levnadstid bara sådär så tycker de flesta att vi ska sova bort den?! Nåja, man får ju en timme längre tid i drömvärlden. Inte så illa det?

Men det verkliga livet...
och för att nångång komma till det jag nuddade vid i rubriceringen...

Vit strumpa, brunt ben. Vackert! 

Ordet HEN tycker jag bara inte om. Jag tycker heller inte om att man numera måste tänka på när man använder gubbe och gumma, eller man eller kvinna. Sånt slöseri med levnadstid, om man frågar mig. Tankarna till dessa funderingar grodde redan i en annan diskussion vi hade på FB tillsammans med Åsa Sandberg i Morecamb som hejvilt bakar småbröd och kakor just denna tid på året. Hon är verkligen flitig och mycket duktig!

Jamen hör här eller läs, för att vara mera korrekt:

Pippiböckerna är numera inte riktigt barnvänliga. Litteratur skriven för barn. Hade Astrid Lindgren rasistiska tankar? Klarar inte dagens barn av att läsa Pippi eller att se en animerad jultomte stämpla OK i ändan på en ickevit docka?

Jag menar, se vilka spel som finns tillgängliga och som man får tag på dygnet runt var som helst? Spelindustrin överöser våra barn och unga med spel med ett förlopp där man avsiktligt ska skjuta och meja ner, döda, andra varelser.

Och så klassas Pippiböckernas negerkung som farligt kränkande?

Tillåt mig att gapflabba i 37 minuter!!! 😅

/RIDÅ/

Nå deheeeeer....Det är vinter pågång! Ljust med både sol och snö och  bara vi får ännu mera snö så får vi passa på att göra snögubbar! Alltså förlåt mig, SNÖSKRUTTAR menar jag.

Kan det vara så att en dag får vi inte använda snögubbe? Har ni tänkt på att våra snögubbar ALLTID kommer att vara VITA. Vad händer då? Hur rasistiska är vi i våra gärningar?

VIT SNÖGUBBE


VITA SNÖGUBBAR! Hur vågar vi?

Finns det faktiskt vuxna människor som en dag kommer att inse denna sanning och i sin förtvivlan hindra barnen att låta fantasin flöda och skapa egna varelser. Är det ingen som tänkt på att ett barn kanske ser hela sin vita skapelse i färg?


Ett barn har inga rasistiska tankar. Det är vi vuxna som planterar dem i barnens hjärnor. Vilken rätt hänvisar vi till? Och varför?


Är det för barnens skull eller våra egna?

Jag kommer ihåg från min egen barndom att jag byggde snöhästar i olika format och färger. De var dock mest vita, för att jag drömt om en sån.

Vad tar vi vuxna oss för rättigheter genom att plantera in vuxna smutsiga, färgade tankar i våra barns hjärnor? De ska ju själva göra sina egna upptäckter och få färga sina tankar helt själva. Är det inte så?

Det kan/får vi säkert inte säga/skriva sålänge snart. Vi ska numera baka enbart Pepparkaksskruttar också.

OCH om vårt hus en dag står i lågor så väntar vi innerligt på tjutande sirener och att tomten invaderas av BRANDSKRUTTAR. För inte kan vi ju fortsätta med att säga att de är brandMÄN. Det går väl inte för sig mera....?

TJÄNSTEHENNEN i alla kommunala sammanhang är lite under fallrepet de också. Tjänstemännen och kvinnorna. De får bli Tjänsteskruttar de också. Annars låter de verkligen som om de vore bepansrade med tjära och fjädrar.

Fattiggubben intill kyrkstapeln då? Ska han bli fattigskruttAE?

...och det bara fortsätter...
Bä bä vita lamm, den oskyldiga sången som hör till en av de första man lär sig i barnaår hör numera till kategorin farlig och vilseledande - om man råkar vara vegan.

Hur är det med Mors lilla Olle? 

Ska vi ha en reservversion med Mors lilla Ulla? Äh, vi tar skrutt där också. Mors lilla Skrutte....eller ska det vara SkruttA?

Fanken därom tvista också de lärde minsann! Vem är förresten dessa lärde? En skara män av ordet lärdE att döma, för om det vore kvinnor så skulle vi säga lärdA.

Vi är banne mig inte riktigt kloka. Ha ha ha...!

Vi är helt enkelt galna hela mänskligheten, eller åtminstone vi som kallar oss lärdAE. Vi som sitter och funderar och petar i dylika verkliga I-landsproblem.

De naturfolk som ännu får leva i fred och frid utan vitsvarte mannens eller svartvita kvinnans involverande, de har minsann ännu lugn och ro sådär rent mentalt. De sitter inte och funderar över vilken bokstav som är mera rätt, nej de lever ett rikt liv i symbios med en natur som vi övriga människor gör vårt bästa för att försöka förstöra.

Vad näst?

Kan våra djur ha olika kön? Eller alltså inte som så att de faktiskt vore utrustade med piff och puff. I ärlighetens och sanningens namn så har jag haft en katt som var en hona men som jag gav ett pojknamn.

Var jag före min tid då eller ska hela mänskligheten brinna i helvetet?

Måste vi verkligen göra livet ännu mera svårt och byråkratiskt? Räcker det faktiskt inte med att vi bara skulle försöka få ljust innehåll, skratta och vara glada. Överleva, helt enkelt?


Då ska vi kanske inte gå in på faktumet att jag frossat i Negerbollar hela min barndom. Jag har frossat Negerkyssar också och idag innebär detta säkert en lynchning på Brännbacken intill vattentornet.

Men, för mig var det inget rasistiskt när jag växte upp. Det var ingenting som överhuvudtaget väckte rasistiska tankar. Det var något jag längtade efter att få baka eller smaka. Och för er som inte vet vad det var för nåt så kan jag tala om att det var dagens havrebollar med chokladsmak. Chokladbollar, helt enkelt.

Inte visste vi då, eller en stor del av våra vuxna liv att vi skymfar nånting, någon, nånstans, somewhere på kartan.

Jag är ett glatt blekansikte. Faktiskt helt måsskitvit!

Inte tar jag illa upp för att nån säger eller skriver det heller.
Min bästa hjärtetsyster och hennes väninna blev kallade lysrör på en strand en gång.
Inte svimmade de av det heller.

En brun vän fick för sig i ungdomstiden att ta reda på vilket uttryck personalen ifråga fick då han  stövlade in till ett solarium. Han ville också hos en frisör få en vit gloriaring infärgad i sitt afrokrull. Helgulligt! Steinhåål!

Hörni: Låt oss våga och tillåta oss att vara olika och inse vilken rikedom vi är - istället för att försöka göra alla till en enda människoras. Hur fattigt är inte det?

Se på djurriket och vilka unikum det finns där!

Vi är faktiskt varken mera eller mindre, vi människor.

Ha en GLAD söndag och vecka!

Lotta 💖😇






Kommentarer

  1. Du har träffat huvudet på spiken eller spikarna. Håller helt med. Heja, Lotta.!!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg