Mobil eller icke mobil - det är svaret


Skolorna har startat och det blev sådär jättetyst i huset denna veckas tisdagsförmiddag, sen grabbsen for iväg. Inte för att nån brukar vara uppe just denna tiden heller, men tystnaden känns ändå på ett annat sätt.
Inga småttingar längre då den ena drog iväg till 8:an och den andra äntrade 3:an i gymnasiet. Heppalej med farbror Frej vad tiden går!

Mårran får symbolisera skolstarten denna gång.  😃Är inte just denna mårra helt underbart läcker? Det är a piece of art, ett hantverk av ädlaste sort gjort av skickliga fingrar. Om man tittar riktigt noga ser man kopparhjärtat hon har med sig också.

Mårran var det läskigaste man visste hemma hos oss då pojkarna var små. Tror inte att nåt annat fått fram så många mardrömmar. Lite underligt egentligen då man tänker på allt som serveras nuförtiden med zombisar och sånt. Denna helt underbara Mårra som finns avbildad är gjord av en smed i Ramnäs. Harmar mig att vi inte köpte hem den. Visst läcker?

Konstaterade också att det nu var första gången jag inte stod där med mobilen och tog detdär årliga fotot på en grabb påväg till höstterminens första skoldag.
Har en del såna foton sen tidigare - Jo.
Grabbarna brukar vara måttligt roade och be mig skynda på. "Jaaajaaaa Mamm! Taa ny tå! Hee bråått!"  Men denna dag blev det alltså inget sånt. Är det nåt allvarligt fel nånstans nu då?

Näää, jag kom helt enkelt inte ihåg att jag också brukar göra så innan jag slog upp FB och såg alla andras foton på barn pyntade och klara för skolgång. Nå, antar att det går bra ändå. Nångång är det en början på nåt och nångång så är det ett slut.

Mobilerna och datorerna är ett gissel, fastän de medför oändliga möjligheter då det gäller tillgänglighet och att ösa fakta ur. De tar förresten också kål på våra barns och ungdomars fantasi. Nåja, vår generations fantasi också kanske. De äldre har förmodligen klarat sig ett helt liv utan att serveras färdiga syner som inte lämnar kvar utrymme för fantasin .

Och fenomenet att inte få använda pennor är hämmande för handens utveckling så jag hoppas verkligen att eleverna får skriva med riktiga pennor fortfarande. Dina händer behöver skrivandet. Handledens smidighet, fingrarna. Inte bara fingertopps- eller tumvighet. Nya ord?

Tacka vet jag personliga handstilar! Vackra och individuella! Tycker det är konstigt att alla nuförtiden ska se likadana ut - skriva på samma sätt - och vara könlösa. Vilka tokigheter människan hittar på. Frågar man mig så finns det bara hon och han bland människorasen, men endel hybrider i djurvärlden, då det gäller det biologiska könet alltså. Mycket enkelt och inte rum för spekulationer. Snopp eller hål. Men, hur man känner sig, DET är en helt annan aspekt och rättighet, men, man föds till man eller kvinna.

Men nu var det ju mobilerna jag började med här. Strålningen från dem och skärmarna är också ett faktum som vi tyvärr inte ännu ser följderna utav. Om ni slår på er egen dator eller mobil så ser ni att strålningen kommer ganska långt ifrån då ni upptäcker vilkas trådlösa nät det finns att tillgå. Undrar förresten vem av mina grannar som har döpt sitt nätverk till BUTTHOLE? Tror inte att det är den pensionerade prästen i alla fall. Eller?

(T a n k e p a u s)

Jag har verkligen en hel del att ta tag i i hushållet men vet inte i vilket rum jag ska börja. Man kan inte direkt påstå att jag städat varje vecka, månad, ööööhm eller årstid heller, hur man nu ser på saken...

Då jag tänker efter så finns det ett nytt begrepp vad gäller städning - att städa i MOBILEN. Rensa! Man fotar ju och har sig en hel del och så samlar man på ett gäng bilder som man aldrig kommer att behöva nånstans. Mobilen blir överfull av sånt man aldrig behöver och så vägrar mobilen samarbeta.

Typ såna här foton! Denna skapelse var dessutom en STOR besvikelse på flera sätt. Å jo, det var i Sverige det hände, närmare bestämt på Vaxholm. Ångrar att jag inte tog chokladkladdkakacheesecakebiten som jag sneglade länge på.

Vad mera kul på göra listan då? Jo, jag har också fortfarande en härlig toaremont framför mig. Riva golv först och kasta ut bytthelvetet i samma svepande släng. Ska förresten hissa flaggan den dagen då bytton är ute ur huset. Den är från 80-talet, färdigt skitbrun till färgen. Samma färg som tvättfatet eller lavoaren som nån säger. Dessa kom in i huset under en tid då det skulle vara såna bjärta färger, sa mamma och pappa. Kakelplattorna, som jag sedermera målat med vit färg över, var skvättrandigt brunvita och då man satt på tronen blev man alldeles yr då man såg sig omkring i ett mönster som gav kinetiska upplevelser. Om ni nångång stirrat på nåt sånt så förstår ni vad jag menar. Efter en stund så rör allting på sig, trots att det bara är en illusion för ögonen.

Krabbis i såna utrymmen är inte att förespråka. Tack och lov är det lääääänge sen man behövde uppleva nåt sånt.

Vad mera då? Jo, jag upptäckte igår att också diskmaskinen läcker nere i ena hörnet. PRKL!!!

I ett gammalt hus finns det alltid nåt att upptäcka och överraskas av. Vore dock roligare att hitta en gömma med en potta silverpenningar från Jesu tid, typ 30 stycken, men då är det säkert nån Judas som finns inmurad bland de små också, så lika bra att det är bara damm och allmänt virrvarr man stöter på då man blåser lite hårdare i hörnen.

Men - Det blåser faktiskt nya vindar också! Det skall bli så roligt att berätta om dessa vid rätt tidpunkt - SNART!
Ha en bra dag hörni! Med eller utan mobilt damm!
Lotta






Kommentarer

  1. Jag gillar vanliga vardagar. Det är då man får någonting gjort och det går att få tag i folk och företag..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg