Sommarfinland är halvvägs!

Kronoby kyrka strax innan midnatt

Den regnbåge som denna gårdagsafton ramade in horisonten blev fotad från alla tänkbara håll noterade jag vid scrollandet av facebookflödet. Man gapade liksom bara mer och mer över varje inlägg tills käften slutligen förblev helöppen av all beundran. Bara för den ensamma flugan jag har här i köket att sikta rakt in mot lilltungan, likt filmsekvensen med den gäspande dvärgen Trötter.

Igårkväll kunde jag inte låta bli att bara gå rakt ut i vår fantastiska natur som bjöd på det allra vackraste av alla konstverk. Vilken prakt som bara bredde ut sig för ögonen. Shettisarna August och Frida som går ute året om tittade turvist på prakten de också. Jag är säker på att även de var fulla av beundran över den vackra tavla som de befann sig mitt i för stunden. Vi liksom delade, njöt och tog emot allt som serverades, trots att de som ser och upplever alla årstider säkert redan sett en dylik prakt flera gånger om.

De kände dock med mig i min upplevelse. Stillsamt betraktande...

Regnet. Energidropparna. Likt små diamanter. Skenet. Guldfärgade strålar. Himlen. Från guld till blått. Allt det gröna. Syret. Vår friska luft. Djuren. Ljuden. Dofterna. Aaaaaaaaaaaaaaah....

Fotboll? What? Vad är det?



Underbara regn som inte alls störde utan bara kryddade upplevelsen. Det värmde med sina droppar, gav energi till så många grödor och om jag jämför upplevelsen av regnet jag hade igår så stör det inte alls att det ser så grått ut som det gör idag!

Jag bär guldregnet, färgerna, energin, helt enkelt boosten av magi inombords. Jag blev påfylld av energi som gör att jag kan skratta mig genom det gråa. Tack och lov att man får dessa impulser som bara för en ut genom dörrar och in till en universal kraftstund, utan en tanke på vad andra ska tycka. Man grips nästan istället av att ta en megafon och ropa: - Alleman ur husen! 

I synnerhet av vetskapen om att de flesta förmodligen satt och stirrade på TV´n där flertalet vuxna män jagade en boll framåtibaka på en inhägnad gräsplan medan miljontals ögon tittade på.  Om det blivit strömavbrott just då, vilka energier skulle det ha spridit? När lek förvandlas till blodigt allvar, det är då man borde inse att det faktiskt bara är en lek.

Tyvärr vet vi att det inte är så. Det är nämligen då som nävarna börjar flyga och ta vid. Då när det sansade vettet tar slut.

Dock vore det gynnsammare om alla krig skulle förbytas till att göras upp genom en fotbollsmatch.

Förresten?
Glömmer alla krigare världen över att kriga på grund av att det är fotbollsVM? Isåfall kan vi ju göra matcherna bestående!

Har du plockat dina blöta blomster ännu?

Midsommarkram,

Lotta 💞

Kommentarer

  1. Här hade vi ingen far solnedgång med regnbåge. Fet var mulet hela dagen och på eftermiddagen kom regnet, som bara tilltog och vinden ökade till stormstyrka, så kvistar och grenar lossnade från träden. Så fortsatte det hela natten. Men på morgonen hade det värsta dragit förbi fast det är fortfarande gråväder och kyligt, +12 grader. Inget man blir hänförd av.. Men rotblötan var ändå välkommen. Nu fick mina potatisar vad de behövde..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg