Son nummer två fyller 18 idag!


För 18 år sedan såg detta väsen dagens ljus för första gången, i detta jordiska liv åtminstone. Ett millenniebarn! En liten individ som alla förälskade sig i vid första anblicken. 

Förståeligt, med såna snälla, bruna och glittrande ögon. Min äldsta son har förresten gröna ögon och den yngsta har blå. Välblandat med andra ord!


Denne älskade gosse är språkbegåvad, smart, uthållig och utrustad med en salig förmåga att aldrig stressa. Aldrig. Han är rolig och snäll.  

En sån som man inte kan låta bli att tycka om. En god vän. Och så är han alldeles fylld av musik. En gåva som han inte ännu vet på vilket sätt den ska komma till uttryck men han kan i alla fall som den naturligaste sak i världen gå till pianot och spela en låt han nyss hört, till exempel. 

Han hittade på en visa som fyraåring. Den hette ”Lill blå kissi” och handlade om just det; en liten blå katt. Den finns faktiskt på video nånstans, men var bara lugn, mor ska inte dra fram den o lägga upp den nånstans. 😊

Vilka väsen jag får ha den stora äran att vara mor till?

Alldeles förstummad och lycksalig! Är så tacksam och glad över allt jag fått lära mig hittills av denne gosse och hans syskon. De är mycket klokare än jag! De har de alltid varit! Fast ibland brukar vi även ibland sitta samlade vid köksbordet och konstatera att snart kommer nån med tvångströjorna, eller så är det nån som beställer en släktbuss med destination Törnävä och nån slags ofrivillig intagning eller nåt liknande. Galenskapen, den glada busiga sorten har mycket stor närvaro här.

Humor, spontanitet och skratt är några av nyckelorden här i huset. Man behöver nämligen inte vara rädd för att inte få höra sanningen. Den kommer direkt och utan barmhärtighet. Tack och lov för det också!

Hans lillebror sa till exempel såhär till mig för några år sen: - Ty e stygg! Då hade jag precis kommit hem från skönhetssalongen och färgat mina ögonbryn och tyckte själv att jag var stiligare, men tji fick jag. Det föll tydligen inte lillkillen i smaken. Egentligen var det ju roligt att höra det också för då kan jag bättre gå omgkring helt naturligt blek och blond och bära insikten om att jag är vacker som jag är! Inte illa det!

Men hör ni, det finns endel Wille-uttryck som jag kan dela med mig till er här, varsågoda!

William, dock ej dagsfärskt foto. Nu har han längre hår.

- No ska he va herrlit tå deheer stsiite tar slut! Uttryckte han sig en gång i bilen påväg mot stan för många år sen. Hans mor var då nämligen insyltat i ett destruktivt förhållande som tärde på oss alla. Önskar jag hade haft modet att ta frasen till mig i det skedet.

- What´s the plan, Einstein? Då han hoppade ned till mig i en djup grop som vi för hand ytterligare skulle gräva oss ned i för att få fram ett gammalt rör från tiden då vårt hus byggdes.

-
Ty måst biställ en tandläkartid åt me fö hee noo ennu na stygn hij på fan så dzävloan ställ! Två dagar efter tandläkarbesöket som resulterade i avlägsnandet av fyra visdomständer och två permanenta. Ouch!

En sms-konversation för en tid sen:


Willam: Va er e-postn diin?

Jag: Mattasgränd 3, 68500 Kronoby

William: E POST, PÖLLHÖVO!

Vi fortsätter helt enkelt framåt i samma anda! 

Son nummer två myndig: - Check!

Ha det gott alla!

Lotta - rikaste morsan i världen! 💓

Kommentarer

Populära inlägg