Öl är hälsa! - Hälsa ofta!

Den rubriceringen mötte ögonen för många år sen. Undrar om frasen är lika aktuell bland ungdomarna idag? För vissa kanske? För min egen del kan jag säga att ölens tid är förbi.

I ungdomen halsade man ett tillräckligt antal av den pissljumma ädla sorten. Testade olika smaker, hittade väl nån favorit som till exempel Kesäolut/Sommaröl och gjorde stora ögon då man plötsligt en dag hittade öl med smak av choklad, typ. Dock har jag helt ärligt alltid tyckt att öl helt enkelt inte är gott! Nope. - Hee int na goo! Int förr å int nu!

Har lämnat bort alla alkoholprodukter av fri vilja sen sju år tillbaka helt av den orsaken att jag inte tycker om på det sättet ens en teskedsportion känns och påverkar mig. Det känns helt enkelt som gift i min kropp och jag vill inte ha nåt sånt i min kropp. Varför tillföra nåt som min kropp ändå inte vill ha? Helt frivilligt? Min kropp och knopp har kanske fått överdos i ungdomstiden?

Choklad lär vara ett surrogat för allt! Onekligen så lägger det sig som plåster på många sår.
Om man ska be nån välja så hellre då choklad än alkohol.

Nå, det går riktigt bra att varken smutta eller smaka på nåt. De gånger jag är ute på nån musikpub för att lyssna på livemusik i gott sällskap så finns det vatten och andra alkoholfria alternativ och jag har glädjen att vara lika pigg, må lika bra då jag kommer som då jag far hem och framförallt på morgonen efter. Dessutom är jag alltid i körskick!

Har inte behövt förklara mig så mycket mera om valet att inte smutta på nåt, men det fanns en tid då man fick förklara varför man inte dricker. Som om det vore snudd på något konstigt och onormalt. Andra får tratta i sig hur de vill, men jag kan välja att inte dricka och jag kan dessutom välja att inte vara där och bevittna påverkningsgraden bland de filurer som finns i sällskapet och runtomkring en kväll. Måste säga att Robert Gustavssons tolkning om finska fyllan faktiskt är rätt beskrivande. Har ni sett den? Om inte så, varsågoda:


Konstigt fenomen detdär att man måste sitta och dricka nåt en hel kväll. Vissa har förmågan att sörpla i sig två  tre stop i timmen, dvs 1,5 liter per timme. Fyra timmar senare har man alltså hinkat in 6 liter vätska. 6 liter!!! Prova med samma mängd läsk eller vatten och det sprutar ut genom alla porer av din kropp! Är ju kanske inte själva drickandet man är ute efter utan dendär stimuleringen. 
- Om man hittade knappen eller surrogatet, så vore det säkert mindre problem i samhället. 
Dock är inte allt av ondo. Vinkulturen är ju olika i olika länder, så även mat o annat, så...
Lagom är bäst!

Att alltid vara i körskick, eller att det alltid ska finnas nån som är i körskick är ett faktum, inget undantag. Det är en sak som jag alltid varit mån om sen jag fick egen familj i alla fall. Det måste alltid finnas nån som är i körskick utifall det skulle hända nåt. Man kan ju aldrig veta när och om nåt händer och sker. 

Jag hoppas verkligen också att de som har barn ser till att inte båda föräldrarna dricker eller lika hemskt att alla vuxna som finns på samma plats dricker där det även finns små barn. Det måste finnas nån som är nykter. Jag lider med de barn som blir vana med synen att alla vuxna är alkoholpåverkade. Det måste kännas hemskt. Barn ser, de lär, de vet precis när en vuxen har druckit. Beteendet förändras och det blir en påklistrad överspelad glädje som måste kännas äcklig och klibbig att behöva åse och i värsta fall känna av. En vuxen som inte annars kramar om en, men som efter nåt glas kommer och är hur övertrevlig som helst och ska kramas måste kännas plastigt och oäkta. Varför kommer de inte och kramar om en när de är nyktra? 

Idag finns det lika många smaksatta produkter och sorter som det finns dagar på året och ännu mer! Det kommer till lokala producenter som alla hittat nåt som ger det lilla extra. Men att öl skulle vara hälsa är väl att ta i? Ha ha....Nån myntade ju uttrycket en gång och så hakade man på med lite egna ord.

Vad fanns/finns det för andra uttryck som etsat sig fast nånstans i det inre? 

Dricker dagens ungdomar? Säkert lika mycket som förr då man själv var ung. Alla ska igenom dendär fasen med att prova på och för endel går det bättre och andra sämre. Mängd och massor och så många olika sorter och styrkor som möjligt.

Fanns en sorts whiskylikör som hette Prinssi Eversti. Det var verkligen äckligt att ens känna smaken av den produkten i munnen. Likaväl skulle det tryckas in. Fy feekon vilka blandningar man kunde dra till med. Slutprodukten blev i vissa fall nåt som kanske kunde få bort rostfläckar på bilar och gamla stekpannor.

På tal om att inte ge upp så hade jag en vän som höll på med att hälla i sig kaffelikör, trots att han varje gång han svalde kräktes upp hela saligheten igen lika fort. - No e he nu faan, sa han och fortsatte frasen med ett:  - Nejgo jaska int dzee me!  Måste beundra honom för hans tålamod och envishet. Han fick i sig den ädla vätskan till sist. Frågan är om det var mödan värt. Roligt hade alla andra åtmistone. Och tillika kunde vi konstatera att nog är man taso!

Frid över hans fina minne, får jag tillägga också. Den rolige och vackre själen förolyckades nämligen 1996.

Alkohol varje dag påverkar. Det påverkar ens egen kropp men också de anhöriga. Medberoende kan göra sig påmind på så många olika sätt. Den biten får vi ta en annan gång. Dessa rader får räcka för idag.

Hav hälsan! 😇





Kommentarer

  1. Här talar du till en redan frälst, dvs nykter av födsel och ohedad vana. Håller alltså med till 100 %. och har man tackat nej tillräckligt många gånger så blir man till slut inte ens bjude.n

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg