Runebergsdagen 5.2


Statyn av Johan Ludvig Runeberg i egen hög person där han står i parken i Borgå.


Kan man månne uttrycka sin kärlek 
på ett vackrare sätt än vår nationalskald
Johan Ludvig Runeberg 
sa om sin Frigga, 
Fredrika Juvelius?

"Hon är som ett solljus 
av min egen själ 
i vars milda strålar 
jag sedan levde.."


Ord kan träffar ditt hjärta på två sätt, 
antingen 
kärleksfullt eller smärtsamt..

Önskar att du aldrig
behöver uppleva de smärtsamma orden 
de som gör djupa sår 
och lämnar ärr i hjärtat..

Jag har tonsatt ett tiotal av Fredrika Juvelius dikter. Hon gav ut dessa på eget förlag under pseudonymen F****a i en diktsamling hon kallade för Bleka blommor. Endel av de dikterna ingår i ett program sammanställt av Christin Högnabba, kallad Anci, som bor och verkar i Stockholm tillsammans med sin man Stefan Lindgren som är konsertpianist. Väldigt praktiskt för en operasångerska att ha en pianist vid sin sida, i vått och torrt, om man får uttrycka sig så. Och det gjorde jag redan! 

Programmet "Der de bleka blommor vexa" har vi turnerat med under några år i samband med  Runebergsdagen. Upplägget är som en kärlekssaga gestaltad i ord och ton där kompositioner och dikter med Runebergs och Friggas kärlek varit inspirationen för tonsättare som Selim Palmgren, Erkki Melartin, Jean Sibelius och även Björklund! Jag får vara i fint och celebert sällskap!

För två år sedan hade jag och min älskade systerdotter Anci äran att gestalta Frigga i Borgå stad på kvällsfesten. Vårt program var mycket uppskattat och för oss var det en stor glädje att få berätta om vår egen Frigga, Liljekonvaljen från Kronoby 

I Runebergs hem fanns det i en kruka äkta, blommande Liljekonvaljer, dagen till ära.

Denhär dikten är en av de jag tonsatt.
Den ska även spelas in.

Den första stjernan 
ur Bleka blommor:

Du, som tindrar uppå himlens blå
sköna stjerna, du som bländar så
O, hur saligt att din klarhet se
bland de klara, du, den klaraste

Hvad jag ser uti ditt ögas blå
kan jag ej för mig förklaradt få
Stjerneskriften jag dock ej förstår
fast vart ord igenom hjertat går

Vandringsmannen som har mist sitt spår
lyser du att han ej vilse går
Klara stjerna på min lefvnadsstig
föll en stråle ock en gång från dig!

Sen du aldrig skymdes bort från mig
klarare jag endast funnit dig
Klar i döden skall du lysa än
första stjernan uppå himmelen



Såhär vackert är det just nu i skrivande stund. Fosterländska färger, hög frisk blå sky mot det rena och vita.


Önskar er en riktigt fin dag, med eller utan Runebergstårta!

kram,

Lotta 💙


Kommentarer

Populära inlägg