Ibland så målar naturen en tavla och ibland så försöker jag


Fönster kan vara så vackra denhär årstiden! 

Detta konstverk fanns de dagar då det senast var som kallast, för en vecka sen. 
Det ser ut som kristallgranar som gnistrar och glimmar 
ikapp med stjärnhimlens mönster en mörk natt. 
Som om det målats eller etsats fast med stor precision och noggrannhet. 
Tavlor som förändras och skiftar med både innehåll och glans 
beroende på hur temperaturväxlingen förlöper.

De som har moderna hus och fönster med dubbel eller trippelglas 
kanske inget extra har på sina rutor? De är bara fräscha o fina på sitt sätt. 
En annan får ta det extra som kommer och 
just frostkonstverk är ingalunda repellerande.

Jag har målat och skissat pyttelitegrann för länge sen. 
Flera decennier sen och riktigt sådär bara för min egen skull. 
Jultomten kom dock lämpligt nog med en låda akrylfärg senaste julafton 
och i lådan fanns även två måldukar. 
Då ingen annan i huset visade intresse för boxen 
så tog jag den i bruk, helt enkelt.

Detta torde vara tavla nummer tre som jag smetat mig fram till. 
Jag började med ett speciellt sätt helt spontant just med dessa tavlor redan från början. 
Vet inte varför, men jag började måla nånstans utan extra tankar om vad jag ville måla. 
Hade även duken vågrät. 
Utan att veta vart jag var påväg, bara valde jag först färger 
och sen då jag målat en stund så svängde jag på duken och fortsatte. 
Tänkte att det får bli min grej, bara för att, 
tja, för att jag är ett sånt väsen! 

Har inte rutten helt klar, om man säger så. 
Och - man får ändra sig på sin färd mot, ja, vart det nu sen är. 

Man får känna sig fram, sa flickon.

Förfarandet symboliserar kanske delar av val man gör, 
bearbetar både med färg och former 
och sen detdär med att svänga på hela arbetet i ett skede, 
så är ett nytt val mot något. 

Självterapi?

När jag fick färdigt denhär 
så tyckte jag själv först att den blev lite kuslig, 
trots att den har ett skimmer, något slags ljus. 
Tycker mig rentav skönja en kista, ett vrak
och det kan ju vara ett avslut 
eller en början på nåt nytt. 


- Vad ser du i målningen?

(förutomdetvåvitavarelserna
somserutsom#änglarmedvitafladdermusvingar...)



Önskar dig en kreativ dag!

kram,

Lotta💚

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg