Det finns honung och honung, samt saker med bin man inte vetat om!

Olika honungsprodukter från Vikbo torp.
Titti Edfelt ser ni att det står om ni tittar riktigt noga. Apelsinen och squashen fick vara medmodeller för att ge lite färg. Apelsin var dessutom inte helt fel för det finns apelsinlikör i en av burkarna!


Jag har varit en runda upp i honungshimlen! Har nämligen blivit salig av att fått pröva på för mig helt nya smaker med honung. Jag slevar i mig honung så gott som dagligen. I morgongröten, på turkisk yoghurt eller om halsen känns sträv så tar jag lite honung som får lena upp svalget genom att långsamt få smälta i munnen. Det är dock skillnad på honung och honung. Stor skillnad. Närodlat framom sånt som man inte vet varifrån det kommer och vad som finns i den, eller som ser ut som den massprodukt den är.

Om det är nåt som är roligt så är det ju att prova på och få nya smakupplevelser. Allt med mat egentligen. Allt ska prövas, omän munnen tvärvägrar ibland bara vid åsynen. Dock har jag inte kommit så långt att jag börjat steka gräshoppor, skalbaggar eller sparvar ännu. Där tror jag bara att min ena son kommit längre, har jag hört berättas. Jag åser ju inte allt som händer och sker, tack och lov. Hursomhelst, så hittade han eller rentav grävde fram och åt upp en färsk ringlande daggmask engång. Bara för att....tja...kanske han fick en femma eller nåt? Eller bara för att han ville veta hur en daggmask smakar. Jag fick dessutom lära mig att det är ju frågan om en helt ren och skär naturprodukt, så why not! Framtidens "kött" är kanske daggmaskar om det nu går så att sedvanliga köttproduktionen nån gång tryter. Nåt för nån restaurangkedja att ta upp på menyn, kanske? Dagg Donalds?

Låt oss kanske återvända till honungen....

Denna honung som finns på fotot är från Pargas. Vackra Pargas med så många ännu för mig oupptäckta saker och sevärdheter. Visste ni att det i Pargas finns en gran som kallas för Runebergs gran? Den kallas så för att i den satt självaste Runeberg och diktade. Detta faktum fick jag lära mig av en mycket påläst och klok tonåring, vars ena lärare heter Runeberg i efternamn och jo, läraren är släkt med nationalskalden. Fick också höra om Fredrikacaféet som är öppet sommartid. Sånt intresserar eftersom Runeberg är ett namn som tycks finnas och komma emot mig lite överallt och i de mest oväntade forumen. Frigga och nämnda skald är sannerligen aktiva även genom tid- och rymddimensionerna. Jag har ju tonsatt ett antal dikter av Frigga och min storasyster bor i hennes hus, så Friggas kärlek och livshistoria ligger varmt om hjärtat.

Tycks vara svårt att hållas till just honungen?

Nytt försök!

Visste inte om att jag alltså har en släkting, alltså jag visste nog om att jag har en släkting, men inte att hans fru har en massa bin som är tränade såpass väl att de får instruktioner om dagens smak och så säger de Aj aj, kapteninnan och tar sikte mot lindblomningen och vips så får man honung med just lindblom! Inte illa va? Åtminstone tror jag att det går till så. Bina får läsa små små skyltar med inskriptionen maskros, äpple, päron och så letar de upp nämna ingrediens. Buslätt sålänge bina läser om sånt som växer sådär lättillgängligt och nära intill. Däremot så finns det en honungsprodukt med smak av mandellikör, apelsinlikör och saffran. Det är då bina tar fram elitpatrullen och specialregementet. Ja hur ska de annars klara av att hitta just de sorterna?

Ekologisk närodlat för dig som bor däröver. Finns närodlat härhemma hos mig också. Har dock inte smakat på alla, men det är nåt man har framför sig ju mera sommar det blir. Den vanliga honungen från Vikbo torp är otroligt god och min klara favorit, eftersom jag favoriserar naturell smak. När det finns en tillsats i burken så kallas de honungsprodukter. Det kan vara citron, ingefära, ja allt vad man nu hittar, nästan... Jag vill poängtera att jag alltid brukar köpa närodlat från affärerna jag handlar i. Då vet man vad det finns i burken och var produkten är framtagen.

Vikbo torp i Pargas har faktiskt vunnit första pris för en av sina produkter som heter Zing! Den vann guld i nåt som heter Öppna FM i mathantverk år 2017. Och JA! Den är riktigt läcker och mycket vacker till färgen, denna honungsprodukt man får se då man öppnar burken. Doften låter också förstå att nu är det nåt ädelt vi ska få ta del av. Att se fragment av saffran i honungen ger en känsla av lyx, en vardagslyx som vi kan unna oss om vi har möjlighet. Om du vill beställa några av dessa produkter så kan du ringa 050 - 3242796. Då borde bimamman Titti svara.

Om nån undrar så lystrar min släkting till efternamnet Hagström. Hans farfar Hannes, som bodde på Perkas i Karleby, var min gudfar.

Tack för den läckra honungen, men mest av allt för ert besök, kära släktingar, som så värmde hjärtat!

Undrar förresten hur det gick när nämnda släktingar stannade till i Malax på hemvägen från Österbotten till Pargas? I Malax skulle de nämligen hämta upp fem liftare i form av ankungar.

Jo, ni läste rätt. Ankungar. Fem. Levande.

Ha en fin dag!

Lotta🐥










Kommentarer

Populära inlägg